Dodatkowy zasiłek opiekuńczy na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem z powodu COVID-19 żłobka – klubu dziecięcego – przedszkola – szkoły
W okresie od 12 do 25 marca ubezpieczeni mogą skorzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Konieczne jest złożenie oświadczenia. Wzór oświadczenia oraz szczegóły znajdą Państwo na stronie ZUS:
Kwarantanna / izolacja
Jeżeli państwowy powiatowy inspektor sanitarny lub państwowy graniczny inspektor sanitarny wyda decyzję o konieczności poddania się kwarantannie lub izolacji, to taka decyzja stanowi podstawę do wypłaty świadczeń z tytułu choroby własnej lub opieki nad chorym dzieckiem lub członkiem rodziny.
Ważne! Decyzję można dostarczyć płatnikowi składek bądź do placówki ZUS po zakończeniu kwarantanny lub izolacji.
Ulgi dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem
Jeżeli z powodu epidemii koronawirusa przedsiębiorca ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, możesz skorzystać z uproszczonych form pomocy. Informacje i wnioski znajdą państwo tutaj:
Możecie Państwo skorzystać z telefonicznej pomocy doradców ds. ulg i umorzeń. Wykaz telefonów tutaj:
https://www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia/doradca-w-sprawie-ulg-i-umorzen
Bezpośrednia obsługa klientów w ZUS
W poniedziałki 16 i 23 marca nasze placówki są dostępne do godziny 15:00, czyli tak jak w pozostałe dni tygodnia.
Sale obsługi klientów są dostępne tylko w ramach wydzielonych stref, w których klienci mogą samodzielnie składać wnioski do przeznaczonych do tego skrzynek (bez kontaktu z pracownikiem).
Dodatkowe tematyczne linie telefoniczne ZUS
Aby ułatwić Państwu kontakt telefoniczny w najważniejszych aktualnie sprawach, od 18 marca uruchomiliśmy 3 nowe linie tematyczne pod nowymi numerami telefonów:
- nr telefonu 22 290 87 01
- obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji
- obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły
- nr telefonu 22 290 87 02
- obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców
Linie czynne są w dni robocze (pn.-pt.) w godz. 7-15.
Nadal do Państwa dyspozycji jest ogólnopolska linia telefoniczna pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18.
Po wybraniu „0”(połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej), należy wybrać odpowiedni temat rozmowy:
- Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA,
- Renty i emerytury,
- Zasiłki,
- Informacje dla ubezpieczonych,
- Informacje dla płatników,
- Wsparcie dla przedsiębiorców
- Zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji
Pytania można zadawać również w formie mailowej na adres cot@zus.pl
Osoby korzystające z Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) mogą kontaktować się z ZUS oraz składać wnioski przez Internet.