30 stycznia w IBB Grand Hotel Lublinianka odbyło się pierwsze spotkanie Klubu Sponsora. Gościliśmy kilkudziesięciu przedstawicieli różnych organizacji, instytucji i firm oraz radia i prasy, które zajmują się oraz interesują organizacją wydarzeń i event marketingiem.
Sześciu pierwszych przedstawicieli reprezentujących Firmy Sponsorskie otrzymało dyplomy Członków Klubu Sponsora:
- Anna Bedlicka- właścicielka Pracowni Projektowej Wnętrz AB Studio
- Iwona Górna- dyrektor Fantasy Parku w Lublinie
- Ewelina Makowska- właścicielka Eveline- Style Atelier
- Anna Słoboda- Specjalista ds. Sprzedaży i Marketingu IBB Grand Hotel Lublinianka
- Jacek Drwal- właściciel klubu sportowego SPORTSpark
- Tomasz Telej- właściciel Instytutu Urody BONSAI SPA
Rozpoczęty cykl spotkań towarzyszy inicjatywie stworzenia Giełdy Eventów. Jest to pierwszy tego typu portal, który
- po pierwsze- promuje organizowane w regionie wydarzenia,
- po drugie- promuje sylwetki Sponsorów je wspierających, czym się zajmują i co na co dzień robią więcej dla klientów poprzez event marketing i wspieranie różnych przedsięwzięć
- powiązuje eventy ze sponsorami oraz
- daje możliwość oddawania głosów na obie te grupy, średnia z nich jest pokazywania w postaci wykresów, czyli będzie obrazowała ich całoroczne notowania, stąd nasza nazwa.
Głównymi wątkami dyskusji było:
- Przybliżenie profili działalności zaproszonych Sponsorów i określenie dlaczego wychodzenie do klienta poza sprzedażą produktów i usług jest obecnie takie ważne?
- Jakie wydarzenia Sponsorzy szczególnie wspierają? Co powoduje o tej decyzji na TAK?
- Jak są najczęściej popełniane błędy, jakie popełniają organizatorzy zgłaszając się do Partnerów biznesowych z propozycjami współpracy?
- A czego tak naprawdę oczekuje Sponsor po współpracy?
Współpraca sponsoringowa w swych założeniach powinna dawać korzyści obu stronom. Sponsoring to specyficzna sprzedaż- sprzedaż pomysłu/idei otoczonej kampanią marketingową. O tym szczególnie powinni pamiętać Organizatorzy, zdaniem Sponsorów. Sponsor oczekuje konkretnych odpowiedzi podczas negocjacji dot. warunków współpracy, jeśli chodzi o: grupę docelową wydarzenia, kanały dotarcia do uczestników, zakres realizowanej promocji i parametry określające poszczególne ekwiwalenty marketingowe. Rozumiemy tu takie kwestie, jak: wielkość logo umieszczonego na poszczególnych materiałach promocyjnych, ich ilość, sposób i miejsca ekspozycji oraz częstotliwość ich rozmieszczania bądź emisji w przypadku spotów reklamowych.
Profesjonalny sponsoring to profesjonalna współpraca od momentu pierwszego spotkania, poprzez prowadzenie dalszej komunikacji ze Sponsorem, aż po realizację wydarzenia i co ważne- a przez wielu nie jest niestety realizowane- ewaluację przedsięwzięcia. Padły wyraźne głosy od Sponsorów, iż wiele organizacji/ instytucji nie dba o promocję wydarzenia po jego realizacji, np. poprzez przekazywane relacji z wydarzenia, upubliczniania galerii czy też przekazania głównych faktów i statystyk.
Kolejne błędy najczęściej popełniane to: za duże oczekiwania finansowe w stosunku do oferowanych korzyści i zakresu przedsięwzięcia, nieznajomość rynku, profilu Sponsora i co za tym idzie dopasowania grupy docelowej eventu do grupy klientów Sponsora, co jest podstawą w sponsoringu. Propozycja sponsoringowa bardzo często jest kierowana przypadkowo, bez dostosowania jej do potencjalnego Partnera projektu.
Jednakże każdy z nich był zgodny co do faktu, iż sponsoring pomaga w rozwoju biznesu Sponsorów, pomaga bytować relacje z Klientami i będzie w dalszym ciągu przez nich kontynuowany. Bezpośrednia relacja budowana z uczestnikami wydarzeń, nagrody przekazywane w postaci barteru powodują, że zadowolony Klient powraca. Jest to czynnik wyróżniający sponsoring spośród innych narzędzi promocji, czy też samych działań Public Relations.
Warto rozdzielić tutaj także sponsoring od dobroczynności i wspierania inicjatyw społecznych. W tym przypadku Sponsorzy nie oczekują miejsc reklamowych i gratyfikacji. Dobroczynność ma zupełnie inny charakter i wypływa z potrzeby serca oraz tego, jakie problemy pomaga rozwiązywać. Sponsorzy obecni na spotkaniu potwierdzili, że wspierają różne inicjatywy i akcje charytatywne są częścią ich działań dla innych.
Chcielibyśmy gorąco, aby na kolejnych spotkaniach rozwijała się dyskusja na temat profesjonalnego sponsoringu wydarzeń organizowanych w naszym regionie. Po to, by z jednej strony zwiększyć korzyści uzyskiwane przez Sponsorów i ułatwić Organizatorom docieranie do Firm partnerskich oraz wzajemną komunikację.
Spotkanie zakończyło się wręczeniem Sponsorom specjalnych wyróżnień dla pierwszych Firm tworzących Klub Sponsora w Lublinie, które będą wisieć w ich siedzibach i przypominać o tym wyjątkowym spotkaniu.
Po części oficjalnej wszyscy uczestnicy pozostali na części networkingowej, gdzie mieli okazję się zapoznać, porozmawiać i wymienić wizytówkami.
Kolejne spotkanie już pod koniec lutego. Tematem przewodnim będzie: „Klucze sukcesu oferty sponsorskiej”. Więcej szczegółów już wkrótce!
Obejrzyj fotorelację:
Zapraszamy do obejrzenia relacji video z I spotkania: